Oke, ik geef het toe. Ik ben klimaatschuldig want dol op autorijden. Althans, als ik mag sturen, anders word ik al snel misselijk…En lieve lezer, al zeg ik het zelf, ik ben een natuurtalent. Twee jaar geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald, in drie maanden tijd en de eerste keer geslaagd. We hadden toen een volvo. Een soort vierkante, knalrode brandweerauto uit 1979 ofzo. Charmant, alternatief, stoer. Maar wat een klereding. Viel bij schakelen zomaar dood en dan moest ik – kersverse onervaren automobilist – het kreng op eigen kracht de hoek of rotonde rondsleuren want ook stuurbekrachtiging werkte dan niet. Dat lukte niet altijd, ik ben wel eens middenop geëindigd als een kersje op de taart (of een taart op een kers…) maar doden zijn er nooit gevallen. Zelfs geen gewonden. Of de slang knalde eraf. Iets met gas, weet ik veel. Weet wel hoe je de slang er weer op moet zetten. Zelfs ’s nachts in m’n eentje langs de snelweg. Of het elektrische circuit viel uit. Zo reed ik, met een ernstig zieke vader aan boord, van Zurich (Fr.) naar het ziekenhuis in Leeuwarden. In de stromende regen zonder ruitenwissers en verlichting, proberend net te doen alsof er niets aan de hand was zodat mijn vader niet nog zieker zou worden. Op de terugweg wilde het kloteding echt niet meer starten waarna de ANWB constateerde dat de startmotor kapot was, en me toen een stukkie sleepte waardoor hij het weer even deed. ‘Maar,’ zei meneer Wegenwacht dreigend. ‘U moet hem niet af laten slaan, anders krijgt u hem nooit meer aan de praat!’ Met trillende handen papa weer naar Zurich gebracht en doorgereden naar Almere. Het regende zo hard dat collega weggebruikers veiligheidshalve langs de weg stonden. En ik zonder ruitenwissers en licht moest doorrijden om het pokkeding aan de praat te houden. Huilend en vloekend kwam ik na een dodenrit van uren thuis. De maat vol.
De volgende dag ben ik ’s gaan informeren. Zou ik als freelancer zonder vast inkomen een auto kunnen kopen? Tuurlijk, zei de meneer van garage 1. Jazeker, zei de meneer van garage 2. En toen ben ik een dagje proefritjes gaan maken in de kleinste autootjes die ik kon vinden en heb ’s middags een Citroen C1 gekocht, van mijn eigen geld en een beetje geleend. Zonder lief in te lichten want overleg zou alleen maar een ietsje nieuwer model klereding opleveren…ooit. ‘By the way,’ zei ik ’s avonds tegen lief. ‘Ik heb vandaag een auto gekocht. Voor mezelf, nieuw.’ Slik, deed lief, maar hij zei: cool. Een half jaar later kocht hij een ander model klereding – uit 1992 ofzo – en rijd ik dik tevreden in mijn hele kleine citroentje. Dat regelmatig geleend wordt als die hippe volvo weer ’s met panne staat.
Maar ja, nu hebben we in de vakantie in een echte auto gereden. Een forse automaat die mijlen verslond alsof het metertjes waren. Hoe snel zou je daarmee wel niet in Berlijn zijn? Of in Parijs? En een automaat rijdt zo lekker, waarom hebben EU auto’s nog steeds pookjes eigenlijk? Geen hellingproef meer op steile bruggen of hellingen, geen lamme arm meer in files. Airco. Cruise control. Zo lekker! Wie had dat ooit gedacht, dat ik zou vallen voor een PC Hooft tractor. Zo zie je, lidmaatschap PvdA opgezegd en daar ga ik..onherroepelijk rechtsaf.
Ach je hoeft geen lidmaatschap op te zeggen van de Pvda om je lekker op weg te begeven in de auto van je keuze. Die club is zelf al jaren de weg kwijt, dus dat maakt de balans goed.
Je hoeft ook niet rechts te zijn om in een fijne bolide te rijden, want aan die zijde maken ze namelijk dezelfde fouten als aan de linkerzijde. Leef je leven en laat je niet leiden door je politieke voorkeur, dan leef je het leukst.
Connie, je bent toch eigenwijs genoeg om je niet te laten hinderen doordat je lid was van de PvdA gedurende wat was het anderhalve maand, anderhalf jaar. Joh, als jij dat wilt, koop je toch gewoon de auto die je wilt, waarin jij je prettig voelt. Ik zelf fiets nog altijd zonder dat ik lid ben van of ooit gestemd heb op Groen Links.
En ik als Leefbare parkeer toch ook betaald…
Dat de PvdA-leden salonsocialisten zijn ontdekte ik in de jaren ’70. De VARA gaf haar medewerkers als blijk van waardering peperdure reisjes en cadeautje zoals een luxe vleugel. En wie de biografie van Marcel van Dam bekijkt weet hoe hij aan zijn geld gekomen is. Zakkenvullers zijn het, Wim Kok voorop.
Dus koop gerust die auto die een VVDer niet misstaat. Mijn zegen heb. Op je vraag waarom men in Europa nog steeds een voorkeur voor schakelbakken heeft kan ik je antwoorden dat een automaat niet gemaakt is voor onze wegen en stadsverkeer. Bij gemiddeld 150.000 is de automaat aan revisie toe en dat is een kostbare klus. Een schakelbak gaat veel langer mee en rijdt ook voordeliger in het benzine verbruik. Maar wie het breed heeft laat het breed hangen…
haha…was het maar waar…Maar zelfs als het breed hing, zou ik me behoorlijk belachelijk voelen in zo’n bak, stilstaand voor de Hollandse brug. Hou het voorlopig maar op m’n citroentje. Dank voor de technische opheldering!
de heren rijden zelf in dikke 8 cilinders dus ik zou
zeggen met een kleine auto valt het wel mee en ik bedoel de heren van de pvda met chaufer natuurlijk anders worden ze te moe en wie bestuurt het land dan